Fatou Jallow - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Renske Ruesink - WaarBenJij.nu Fatou Jallow - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Renske Ruesink - WaarBenJij.nu

Fatou Jallow

Blijf op de hoogte en volg Renske Ruesink

20 Februari 2013 | Guinea-Bissau, Gambia

Dag allemaal!

Eindelijk mijn eerste verslag vanuit Gambia. Wauw wat een indrukken en dingen heb ik al meegemaakt zeg!

Jullie zullen wel denken, Fatou Jallow? Yes, that's me! De Gambianen kunnen mijn naam niet onthouden dus ik heb een Gambiaanse naam gekregen, Fatou Jallow. Dit betekent: " Eerst geborene dochter" . Sorry Wien, ik heb echt 1000 keer geprobeerd uit te leggen dat ik een BIG SISTER, OLDER SISTER ETC. had, maar nee.. het bleef Fatou Jallow.

Afgelopen maandag ochtend begon mijn avontuur. De vlucht ging heel soepel en binnen 6.5 uur waren wij in Gambia. Toen we gingen landen dacht ik echt WTF. Alleen maar ZAND!

Eenmaal aangekomen op het vliegveld werden we opgehaald door twee mensen die ons deze week gaan begeleiden. Een daarvan, Metsje, Begeleid ons gedurende de vier maanden. En een andere is een student van the Gambia College. Een zwartje dus. ( PFIEEEUUWW wat zijn de mensen hier zwart zeg!) echt waar, zwarter kan niet!

De eerste dag was al geweldig. Het begon met een lekkere 37 graden. Ik ging mijn geld omwisselen, maar dat ik een halve kluis nodig had om het op te bergen, had ik niet verwacht.

Op Schiphol wist ik dat mijn koffer zwaarder zou zijn dan 20 kg. Daarom had ik voor de zekerheid al 100 euro gepint om bij te kunnen betalen. Mijn koffer woog 25.5 kg en ik moest eigenlijk 8 euro per kg bij betalen. Maar dankzij mijn puppy oogjes hoefde dat niet. Maar goed, ik zat nu wel met heel veel cash op zak. Dit heb ik in een keer laten omwisselen.
Ik zal je een indruk geven: een briefje van 100 Dalasi is 2.50 euro waard.. nu snap je vast hoeveel briefjes ik al in mijn portometveelbriefjes heb.

In eerste instantie dachten wij dat we redelijk veel luxe hadden op het Gambia college, maar helaas haha. De WC doet het niet, dus we moeten een grote emmer met water erin gooien als je klaar bent en douchen doe ik nu met gevulde flesjes water.
Ach, ik word wel schoon zo;) (Kunnen jullie mij al ruiken in Nederland?)

Ik heb al de plaatselijke markt in Brikama en Busumbala bezocht. Goeiemorgen wat een drukte! (En armoede) Het is echt wel erg om te zien hoe mensen hier leven. De huizen gemaakt van golfplaten herkende ik alleen van TV. Nu zie ik ze in overvloed.
De kinderen die met gaten in hun kleding rondlopen, gele ogen hebben, vies zijn. Tsja, zielig.
En dan loop ik als Hollander ertussen. Dit is een bijzondere verschijning voor deze mensen.
De kinderen noemen ons TOUBAB als ze ons zien. Dit schreeuwen ze en vaak willen ze een handje schudden met je.
Toubab betekent: witte mensen.
Als ik er genoeg van heb kan ik " Morfien" terug zeggen. Dat betekend Zwartje hihi.

Het eten is echt heel erg lekker. lekker veel vis en rijst. Yummie! We eten nu uit 1 schaal met z'n vieren. Er bestaan hier geen borden of iets dergelijks. Het is ook wel gezellig, met z'n allen rondom 1 grote schaal eten. Misschien ga ik dit thuis ook wel introduceren??

Gisteren wilden we even op bezoek bij andere studenten in Busumbala. (Ik woon in Brikama voor tien dagen). We moeten langs de weg gaan staan en dan gaan liften voor een busje. Maar alle busjes zaten telkens propvol. Ik werd dus een beetje chagrijnig. Opgegevemoment kwam er een politie auto aan en de man stapte uit. Hij vroeg hoe het ging bla bla. Dus ik was gefrustreerd om die stomme bus. Maar ach, Gambianen regelen dat wel even. Deze politieman bedacht zich geen moment en zette de weg voor ons af en hield de eerste beste auto aan. Deze auto moest ons naar Busumbala brengen, uiteraard gratis. Die blonde haartjes zijn toch nog ergens goed voor haha!

Vandaag krijg ik van die politieman nog een cadeautje omdat ik zijn naam had onthouden. Dit was ook niet zo moeilijk voor iemand die al vanaf haar 6de danst. Deze Afrikaan heet namelijk Samba. Easy for me!

Vandaag ben ik ook nog naar de Crocille farm geweest. Ik heb een krokodilletje geaaid. Best cool he!

De dagen vliegen hier echt om en volgens mij is mijn blog nu een grote choas, maar ik heb zoveel te vertellen dat ik gewoon niet meer weet hoe ik het moet opschrijven.

1 maart vertrek ik voor een maand naar Njawara. Nog minder luxe, jeeuuhhh!!!

Mensen, ik geniet hier volop. Het is geweldig. Echt de smiling coast of Africa. Op en top gelukkig!

Tot horens!

Liefs,
Renske

  • 20 Februari 2013 - 23:26

    Francis:

    Hoi lieverd, wat een verhaal zeg! We zien het al weer helemaal voor ons.
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en wat een prachtige foto's.
    Goed van je dat je je zo goed weet aan te passen.
    Heeft de rest van de groep het ook zo naar z'n zin? Vast wel. Geweldig.
    Dat introduceren van die grote schaal ik weet of dat wel zo'n goed idee is maar we zullen zien. Misschien een BBq in het midden dat zie ik wel zitten. En wat zien die krokodillen er eng en gevaarlijk uit zeg. En die kindjes wat schattig zeg. Ik denk dat je je wel verheugd om daar voor de klas te gaan staan. Lijkt me geweldig.
    Nou lieverd ik laat nog een stukje voor je vader over. Dank voor je leuke verhaal en tot gauw schrijfs of horens maar weer. (Hoe ging het met je malariatabletten, je vergeet je toch niet he). Dikke knuffel van je kleine mamsxxxx

    Hallo Fatou Jallow,

    Mooie foto's. Ziet er heel mooi uit. Heb je ook al gebraden krokodil gegeten. En dat eten uit 1 pan scheelt wel in de afwas. Heel fijn dat je het na de zin hebt ondanks dat je je je niet goed kunt wassen. Dat valt zeker wel tegen als je gewent bent 2 x per dag onder de douche te stappen. Ik kan je hier nog niet ruiken maar heb wel een indruk. Toch is het wel praktisch als je je niet druk hoeft te maken over de laatste mode en overigens jij hebt toch ook spijkerbroeken waar de gaten al in zitten terwijl je ze net gekocht hebt. Of zijn deze made in Gambia? Ik zei toch al dat je die terug moest brengen! Ik zal Monique 2 fotocamera kabeltjes meegeven. Ontvang je mijn sms'jes wel? Nou, ik ga eindigen en we horen,schrijven of bellen wel weer. Liefs, Pap

    P.s.

    Een vette lik van Noortje en Sammy

  • 21 Februari 2013 - 14:52

    Wieneke:

    Hee big sister!!

    Wat heb jij in een korte periode al ontzettend veel gedaan en gezien zeg!Die foto`s zijn echt geweldig!
    Ik vind het echt super dat je je zo weet aan te passen aan de cultuur!Net wat pap zegt; voor iemand die normaal 2x per dag onder de douche staat haha;-)
    Gisterenavond hebben we even gezellig gebeld en je klonk wel erg schor. Je vertelde dat je last van je longen hebt...komt dat door de luchtvervuiling daar?Smog?
    Ben ook erg benieuwd naar je stageplek, daar zou je vandaag gaan kijken. Als dat allemaal van die schattige kindjes zijn komt dat helemaal goed!
    Hoe zeg je kleine zus in het Afrikaans?Had al gegoogeld maar er komt steeds wat anders uit haha.
    Nou meissie, ik kijk nu al uit naar je volgende avondtuur!!

    Dikke kus Wien

  • 25 Februari 2013 - 12:05

    Tim En Maurits (heuvellaanschool):

    hoi Reske,

    we hebben je mail gelezen.Het is leuk daar lazen wij.het is daar wel warm he zo zouden wij het ook wel willen. haha je hebt een grappige naam fatou jallow.leuk verhaal over die politie welk cadeautje heb je gehad, we ruiken je van hier tot Tokyo, Nee hoor grapje.
    nog veel plezier in gambia.
    Goetjes tim en maurits!



  • 18 Maart 2013 - 19:08

    Phil N Steef:

    Ik zat nog is over jouw bijnaam te denken he maar ik vind het toch wel ergens anders naar klinken..
    Jallow klinkt als yellow..en omdat indo's niet bruin maar geel worden van de zon vond ik dat toch een
    Betere betekenis...fatou jallow is vanaf nu foute gele :D.
    Jaa dat is nog is iets om over na te denken he :p
    Xxxx love you

  • 20 Maart 2013 - 15:51

    Renske Ruesink :

    Hahahahaha. SUKKELS!!!

    Maar nu ben ik dus van de bijnaam "Gamba" af? :p
    Ik denk dat ik die wel liever vind klinken dan foute gele hoor!

  • 20 Maart 2013 - 23:45

    Steef En Phil:

    Neenee dat begrijp je verkeerd het is nu foute gele gamba :p love you

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guinea-Bissau, Gambia

Renske Ruesink

Vier maanden ontwikkelingswerk doen in Gambia, Afrika. Ik zit momenteel in de derde van de pabo. Van februari tot en met juni 2013 ga ik mijn minor ISD (International Sustainable Development) lopen in Gambia.

Actief sinds 27 Jan. 2013
Verslag gelezen: 965
Totaal aantal bezoekers 55245

Voorgaande reizen:

18 Februari 2013 - 08 Juni 2013

Gambia

Landen bezocht: